نکات زیست شناسی برای اوج یادگیری قسمت (۲)

مقالات

نکات زیست شناسی برای اوج یادگیری قسمت (۲)

همون طور که در مطلب پیش گفتم قراره که هر چند روز ۳ تست زیست شناسی مهم رو با هم بررسی کنیم تا هم نکات تستی و هم شیوه درست تست زنی در این درس رو یاد بگیرین . این بار هم برای حل تست ها با همون شیوه رد گزینه با استدلال جلو میریم.

تست ۱
گزینه ی درست کدام است؟
الف) در هر سلول گیاهی سانتریول ها در سازماندهی میکروتوبول ها نقش دارند.
ب)دو مولکول افزاینده و فعال کننده که هم مونومر می باشند می توانند متعلق به یک سلول باشند.
ج)مولکول مهار کننده و عوامل رونویسی که هم مونومر می باشند می توانند متعلق به یک سلول باشند.
د)نوروسپورا فاقد ژن سازنده ویتامین بیوتین است.
گزینه درست : د

رد سایر گزینه ها: در گزینه (الف) گفته شده سانتریول ها در سازماندهی میکروتوبول ها نقش دارند ولی سلول های گیاهی فاقد سانتریول می باشند.

گزینه (ب) اشتباه است چون مونومر مولکول افزاینده دئوکسی ریبو نوکلئوتید است و مونومر فعال کننده آمینو اسید می باشد و این دو مولکول هم مونومر نیستند.

گزینه (ج) اشتباه است چون با این که مهار کننده و عوامل رونویسی هم مونومر هستند و مونومر هر دو آمینو اسید است اما مهار کننده مختص پروکاریوت هاست و عوامل رونویسی مخصوص یوکاریوت ها پس هردو نمیتوانند در یک سلول باشند.
گزینه (د) طبق متن کتاب صحیح می باشد .

تست ۲
گزینه درست را مشخص کنید.
الف) در تمامی اپران ها تعداد اپراتور و راه انداز برابر است.
ب)در تمامی اپران ها تعداد جایگاه اغاز رونویسی و کدون آغاز در آر.ان .ای حاصله برابر است.
ج) نوروسپورا سلول هایی با ژنوتیپ یکسان و هاپلویید دارد .
د)در همه سلول های گیاهی در واکوئل مرکزی مواد سمی در برابر جانوران گیاه خوار وجود دارد.
گزینه درست:ج

رد سایر گزینه ها: در گزینه (الف) گفته شده تعداد اپراتور و راه انداز برابر است ولی اپراتور میتواند اصلا وجود نداشته باشد.گزینه (ب) اشتباه است چون تعداد جایگاه آغاز رونویسی در هر اپران فقط ۱ عدد می باشد ولی اگر اپران چند ژنی باشد به تعداد ژن ها کدون آغاز خواهیم داشت . گزینه (۴) هم اشتباه است به این دلیل که در بعضی از سلول های گیاهی واکوئل مرکزی حاوی مواد سمی می باشد.( بازم میگم که خیلی باید به قید ها دقت کنید.)

تست ۳
گزینه درست را مشخص کنید.
الف) در هر سلول گیاهی اسید های چرب توسط شبکه آندو پلاسمی صاف ساخته میشوند .
ب) در سلول های گیاهی فضای سیتوپلاسم توسط غشای پلاسمایی احاطه شده است .
ج)تمامی هاگ های جهش یافته نوروسپورا با آرژنین رشد نمیکردند.
د) در اپران ها تعداد ژن های ساختاری و تعداد کدون های پایان در آر.ان .ای حاصله برابر نیستند .
گزینه درست (ب)

رد سایر گزینه ها: گزینه (الف) اشتباه است چون آوند ابکش استثناست . گزینه ج اشتباه است است چون جهش امری تصادفی است و ممکن است در متابولیسم هر آمینو اسیدی و نه فقط آرژنین جهش ایجاد شود . گزینه ی (د) اشتباه است به این دلیل که به تعداد ژن های ساختاری کدون پایان خواهیم داشت.

موفقیت در کنکور با موسسه اوج یادگیری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات
آشنایی با رشته تکنولوژی تولیدات دامی در موسسه اوج یادگیری

آشنایی با رشته تکنولوژی تولیدات دامی در موسسه اوج یادگیری مقدمه ای برای معرفی رشته تکنولوژی تولیدات دامی : یکی از مشکلات مهم دامداری ما که همواره موجب کاهش محصولات مربوط به دام و طیور می‎شود، این است که بیشتر مجریان برنامه‎ها در زمینه دامداری نوین، تحصیلات لازم را ندارند، …

مقالات
آموزش تخصص رشته فوریتهای پزشکی در موسسه اوج یادگیری

آموزش تخصص رشته فوریتهای پزشکی در موسسه اوج یادگیری مقدمه ای برای معرفی رشته فوریتهای پزشکی : فوریت‌های پزشکی خدمات امداد و کمک‌های اولیه را به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آنها به مراکز درمانی ارائه می‌دهد. خدماتی که ممکن است داوطلبان را در موقعیت‌های حساس و پراسترس …

مقالات
شیوه های آموزش مدرن رشته مهندسی منابع طبیعی در موسسه اوج یادگیری قسمت (7)

شیوه های آموزش مدرن رشته مهندسی منابع طبیعی در موسسه اوج یادگیری قسمت (7) توانایی‌های لازم : آیا می‌شود پرنده‌ها را از روی کتاب شناخت یا با حیات‌وحش در فضای دانشکده آشنا شد؟ بدون شک، چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. زیرا بوم‌شناسی به معنای خانه‌شناسی است؛ یعنی بایستی به درون طبیعت …

تماس با خط 1
تماس با خط 2