تاثیر منفی معدل در کنکور

مقالات
1

قرار است در کنکور ۹۳ برای اولین‌بار، سابقه تحصیلی دانش آموز بر قبول نشدن داوطلب نیز تاثیر مستقیم بگذارد.پس از سال‌ها بحث و مذاکره، بالاخره قرار شده است که سوابق تحصیلی دانش‌آموزان بدون هیچ ارفاقی در نتیجه کنکور ۹۳ اعمال شود؛ آن هم نه فقط سوابق تحصیلی که صرفا بر قبولی داوطلب تاثیر مثبت می‌گذارد، بلکه قرار است در کنکور ۹۳ برای اولین‌بار، سابقه تحصیلی دانش آموز بر قبول نشدن داوطلب نیز تاثیر مستقیم بگذارد.

براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی به میزان ۲۵ درصد برای آزمون سراسری سال ۹۳ قطعی شده است و رئیس سازمان سنجش در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که در آزمون سال ۹۲ تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی داوطلبان تنها در صورت مثبت بودن آن در قبولی آنها اعمال شد، اما با مصوبه جدید، سوابق تحصیلی داوطلبان به صورت مثبت یا منفی در قبولی آنان لحاظ خواهد شد. البته همچنان رتبه داوطلب در کنکور ۹۳، تاثیر ۷۵ درصدی در قبول شدن یا نشدن در دانشگاه خواهد داشت و در واقع، همچنان سهم عمده ای از شانس قبولی داوطلب به رتبه کسب شده او در کنکور برمی گردد. همچنین با توجه به این که در سال آینده، ۷۰ درصد ظرفیت آموزش عالی به رشته های بدون کنکور اختصاص پیدا می کند، می توان گفت که این میزان تاثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۹۳، فقط برای قبولی در آن ۳۰ درصد از رشته محل های پرمتقاضی است که برای پذیرش در آنها رقابت بالایی وجود دارد، ولی اگر داوطلبی می خواهد که در رشته های بدون کنکور شرکت کند، سوابق تحصیلی برای پذیرش در این رشته ها، تاثیر صددرصدی خواهد داشت.

با توجه به این که در مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو، قرار است که سوابق تحصیلی تاثیر ۲۵ درصدی در کنکور ۹۳ داشته باشد، اما پرسش اینجاست که این سوابق، دقیقا شامل چه پایه های تحصیلی می شود.

حسین توکلی، مشاور عالی رئیس سازمان سنجش در گفت وگو با جام جم خاطرنشان می کند که منظور از سوابق تحصیلی، فقط نمره آزمون نهایی کلاس سوم دبیرستان است که این آزمون به صورت سراسری برگزار می شود و در آن، سابقه تحصیلی پیش دانشگاهی و سال اول و دوم دبیرستان لحاظ نمی شود. گرچه به گفته توکلی، فقط نمره آزمون کشوری سال سوم دبیرستان در کنکور ۹۳ اعمال می شود ولی مشکل اینجاست که برگزاری آزمون سراسری در مقطع سوم دبیرستان، فقط مختص دانش آموزان مقطع نظام جدید است و حال با این شرایط این پرسش پیش می آید که مثلا تکلیف داوطلبی که ۵۰ سال دارد و هیچ آزمون نهایی هم در دوره دانش آموزی او برگزار نشده است، چیست؟

سخنگوی سازمان سنجش یادآوری می کند که معدل آزمون نهایی سال سوم دبیرستان فقط برای داوطلبانی اعمال می شود که از سال ۸۴ تا ۹۲ در آزمون نهایی سال سوم رشته های ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی شرکت کرده اند و اگر داوطلبی به هر دلیلی در این بازه زمانی امتحان نداده است، سوابق تحصیلی او در نتیجه کنکور ۹۳ تاثیری نخواهد داشت.

نحوه تاثیر معدل بر رتبه داوطلب

شاید برای خیلی از داوطلبان کنکور ۹۳ این پرسش پیش بیاید که معدل خوب، چه معدلی است و مثلا آیا اگر داوطلبی در آزمون نهایی سال سوم دبیرستان، معدل ۱۳ کسب کرده باشد، آیا این معدل در نتیجه کنکور به کمکش می آید یا این که رتبه او را پایین تر می آورد.

توکلی در پاسخ به این دغدغه داوطلبان، توضیح می دهد: نمی توان گفت که مثلا معدل ۱۳ بد است و در نتیجه کنکور تاثیر منفی می گذارد؛ ولی مثلا معدل ۱۸ خوب است و به قبول شدن داوطلب کمک می کند، بلکه تاثیر این معدل به نمره کل داوطلب در کنکور ۹۳ ارتباط دارد و نمی توان عددی را به عنوان معدل خوب یا بد اعلام کرد.

هر داوطلب کنکور با توجه به نتیجه آزمون، یک رتبه و یک نمره کل کسب می کند که این نمره کل که به آن تراز هم می گویند، با توجه به شرایط علمی دیگر داوطلبان، به دست می آید.

در واقع، این نمره کل از ترکیب نمره خام داوطلب و مقایسه آن با نمرات دیگر داوطلبان حاصل می شود. به طور مثال، فرض کنید یک داوطلب کنکور، نمره کلی بالاتر از متوسط نمره کل دیگر داوطلبان به دست بیاورد؛ ولی معدل دیپلمش از میانگین معدل دیپلم دیگر داوطلبان کمتر باشد؛ در این شرایط، معدل برای این داوطلب به شکل تاثیر منفی عمل می کند، زیرا با وجود آن که این داوطلب در کنکور نتیجه خوبی گرفته است، ولی معدلش از میانگین دیگر داوطلبان پایین تر است. اما از سوی دیگر، اگر داوطلبی، نمره کلی پایین تر از میانگین تراز داوطلبان داشته باشد؛ ولی معدلش بالاتر از میانگین دیگر داوطلبان باشد، در این صورت معدل به شکل مثبت عمل می کند و در این شرایط، معدل به کمک داوطلب می آید.

حالا تصور کنید که اگر در کنکوری میانگین معدل داوطلبان ۱۹ باشد (که البته چنین میانگین معدلی به دور از واقعیت های فعلی است)، در این صورت داشتن معدل ۱۸ به عنوان معدل خوب به حساب نمی آید و نباید داوطلب انتظار داشته باشد که این معدل خوب در نتیجه کنکور به کمکش بیاید.

بنابراین به دلایلی که ذکر شد، نمی توان برای نحوه تاثیر گذاری معدل بر نتیجه کنکور، معدل و رتبه دقیق اعلام کرد و نحوه تاثیر آن کاملا به سطح رقابت بین کنکوری ها بستگی دارد.

 

 

 

سلام ؛به نظرم اشتباه ترین کاره من خودم امتحانات نهایی رو با تقلبی ۱۹ اومد و دوستم هم فامیل مصصح بود و رفیق دیگرم با پول هرچه تجدیدی رو رفع کرد .

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
ذکر نکات مهم در مطالعه کنکور در اوج یادگیری ( بخش چهارم )

ذکر نکات مهم در مطالعه کنکور در اوج یادگیری ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال …

مقالات
ذکر نکات مهم در مطالعه کنکور در اوج یادگیری ( بخش سوم )

ذکر نکات مهم در مطالعه کنکور در اوج یادگیری ( بخش سوم ) نکات مطالعه برای کنکور – روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) یکی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) است. این روش یکی از روش های مطالعه موثر، جهت افزایش بازدهی …

تماس با خط 1
تماس با خط 2