مقالات

تند خوانی مهارتی است که به دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند در مدت زمان کمتر، مطالب بیشتری را بخوانند و یاد بگیرند.

موانع تند خوانی

قبل از این که به فنون تندخوانی اشاره کنیم، بهتر است عادات غلطی که باعث کند خوانی می شود را بشناسید و تلاش کنید با برطرف کردن آن ها زمینه ی لازم را برای یادگیری فنون مطالعه ی سریع در خود ایجاد کنید. مطمئن باشید اگر تندخوان حرفه ای هم نشوید برطرف کردن این عادات غلط کیفیت مطالعه ی شما را افزایش می دهد و قدرت یادگیری شما را بالا می برد.

  • ترس از درک کم مطلب: بسیاری از افراد کندخوان گمان می کنند کند خواندن باعث درک بهتر می شود. اما این عقیده اشتباه است. برای ترک این عادت واژه واژه خوانی را کنار بگذارید و عبارت خوانی را جایگزین کنید. «تونی بوزان» معتقد است انسان در یک نگاه توانایی استخراج ۶ کلمه و در هر ثانیه ۲۴ کلمه را دارد!
  • خواندن با صدای بلند: بعضی ها فکر می کنند با بلند خواندن بهتر می فهمند، در حالی که این تفکر مانع تندخوانی است. ضمن اینکه مزاحمت هایی نیز برای دیگران ایجاد می کند و امکان مطالعه در مکان های عمومی مثل کتاب خوانه ها را نیز برای افراد محدود می کند. به خاطر داشته باشید که مکث کردن روی کلمات چند هجایی، برگشت به عقب و بلندخوانی سه عادت بد خواندن هستند.
  • زیرلب خوانی: زیرلب خوانی عبارت است از زمزمه ی کلمات، به طوری که صدای خواندن کلمات را در گوش خود بشنوید. حرکت دادن لب هنگام خواندن نیز حالتی از زیر لب خوانی است. این عادت غلط نیز مانع تندخوانی است. چرا که در این ساعت حداکثر سرعت مطالعه ی شما متناسب با سرعت حرف زدن است. یعنی دویست کلمه در دقیقه و حتی کمتر که سرعت خیلی پایینی است. برای مطالعه با سرعت زیاد و درک بالا باید بی صدا بخوانید. یعنی بین نگاه و مغز رابطه ی مستقیم برقرار کنید. یک تند خوان نیازی به شنیدن کلمات برای درک معنا ندارد.
  • تلفظ و تکرار کلمات در ذهن: در این حالت لب ها بی حرکت هستند و ارتعاش در گلو احساس نمی شود. ولی کلمات در ذهن تکرار می شوند. برای ترک این عادت در حین خواندن سعی کنید با مجسم کردن صحنه یا تصویر آنچه که انجام می شود ذهن خود را مشغول کنید.

·         استفاده نادرست از راهنما: انگشت گذاری یا بکار بردن انگشت، مداد یا هر وسیله دیگری اگر موجب توقف و کند خواندن شما شود نادرست است، ولی اگر سرعت حرکت انگشت زیاد شود و چشم ها تابع حرکت دست باشند، آنگاه دیگر مانع محسوب نمی شوند.

  • برگشت خوانی: برگشت خوانی، یعنی برگشتن به کلمات یا خطوط قبلی و دوباره خواندن آنها. این عادت غلط یکی از بدترین و وقت گیر ترین عادت های نامناسب در مطالعه است که باید از بین برود. برای این کار راه آسان این است که کارتی را تهیه کنید و بعد از خواندن هر پاراگراف، کارت را روی آن قرار دهید تا دوباره به آن برنگردید.

در این جا ذکر این نکته ضروری است که منظور از برگشت به عقب، بی توجهی، حواس پرتی، خیال     پردازی، ترس، خستگی یا ترکیبی از این عوامل است.

  • میدان دید محدود: یکی از موانع تندخوانی این است که با یک کانون دید محدود و بی انعطاف مطالعه کنید. چون چشمهایتان را عادت داده اید که هر بار فقط یکی، دو کلمه را ببیند. این امر سرعت شما را شدیدا کم می کند. یک خواننده ی ماهر اجازه نمی دهد چشمش بیش از یک لحظه روی چند کلمه یا نشانه مکث کند. بهترین توصیه در این زمینه این است که برای دیدن بیش از یک کلمه در هر بار باید از حرکت دادن سر جلوگیری کنید و فقط چشم های خود را حرکت دهید.
  • حرکت دادن سر در هنگام خواندن: حرکت دادن سر در هنگام خواندن به این دلیل است که فرد به چشم های خود اطمینان پیدا نمی کند و نگران است که خط را گم کند. در حالی که مانع عادت تندخوانی و موجب فشار و خستگی جسمانی می شود. برای از بین بردن این عادت غلط باید سعی کنید به جای حرکت دادن سر، میدان دید خود را افزایش دهید و فقط چشمان خود را حرکت دهید. همچنین با تمرین هایی از حرکت سرخود در هنگام خواندن جلوگیری کنید.

   

فنون تندخوانی

  • سطحی خوانی: در تندخوانی اولین قدم، سطحی خوانی برای یافتن اندیشه و منظور اصلی نویسنده است. بنابراین تمام مطالب موجود در متن مورد نظر را به جز اندیشه و نکته اصلی هر پاراگراف نادیده بگیرید. این اولین تجربه ی شما در حذف بخش بزرگی از مطالب متنی است که مطالعه می کنید. این کار را بدون هیچ گونه احساس گناهی انجام دهید و نگران نباشید. فقط از درک مقصود اصلی و نکته مورد نظر نویسنده خشنود باشید و با علاقه ادامه دهید. برای انجام بهتر این کار باید سرعت خواندن تان را افزایش دهید. فهرست مطالب را نگاه کنید. به عناوین اصلی و فرعی توجه کنید و با مرور اجمالی از اصل مطالب آن سردر بیاورید.
  • اعتماد به نفس: همان گونه که قبلا گفته شده، یکی از موانع تندخوانی برگشت به عقب و دوباره خوانی است. یک تندخوان ماهر باید اعتماد به نفس داشته باشد و به جای خواندن مطالب به دفعات، به یکبار خواندن اکتفا کند. شما باید بدانید که دوباره خوانی هیچ گونه تأثیری بر روی فهم مطلب ندارد. فقط باعث فشار آوردن به چشم ها و باعث خستگی آنها می شود.
  • افزایش میدان دید: چشم تنها وسیله برای دیدن و به عبارت دیگر یک عامل واسطه است. ما با چشم نمی خوانیم بلکه این کار را با مغزمان انجام می دهیم. چشم، تنها تصاویر را به مغز منتقل می کند، اما عمل اصلی دیدن در مغز انجام می شود. چشم اگر خوب آموزش دیده باشد می تواند چند کلمه را در آن واحد تصویر برداری و به مغز ارسال کند. مغز در مقایسه با چشم از سرعت بیشتری برخوردار است. شما باید به چشمان خود بیاموزید که به جای تک تک کلمات، مجموعه ای از کلمات را شکار کند. به این ترتیب چشم در یک سطر توقف های کمتری خواهد داشت. مرکز بینایی در مغز هم خیلی سریع و هم خیلی توانمند است، به طوری که حتی اگر بخشی از کلمه را ببیند قادر به کشف آن خواهد بود. با ممارست و تمرین می توانید وسعت دید خود را تا حد دیدن بیش از پنج کلمه در هر توقف گسترش دهید.

تمرکز

یکی از عواملی که تندخوانی را تسهیل می کند تمرکز است. ذهن شما به جای پرداختن به مطلب اصلی، به چیز دیگری معطوف می شود به عبارت دیگر دچار حواس پرتی می شود. باید با بهره گیری از تکنیک های تمرکز حواس سعی کنید افکار خود را متمرکز کنید.

نکته برداری

در تند خوانی از روش های معمولی نت برداری و یادداشت برداری استفاده نمی شود. برای اینکه بسیار وقت گیر است. ولی نکته برداری کارآمد مفید است. چرا که یک فرایند گزینشی است. در این فرآیند باید کلماتی که نوشته می شوند به حداقل برسند و فقط کلماتی یادداشت شوند که بار معنایی داشته باشند. یک واژه ی کلیدی هم خودش دارای اهمیت است و هم آن چه را که تداعی می کند.
 بنابراین یک کلمه یا یک تصویر کلیدی باید هم تداعی کننده ی مفهوم اصلی باشد و هم حجم زیادی از اطلاعات مربوط به آن را به ذهن بیاورد.

 

 

برای طرح سوالات و مشکلات خود و مشاوره و برنامه ریزی رایگان با شماره ۰۹۱۲۸۴۷۹۰۶۶ تماس بگیرید. موفق باشید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات
چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم

چگونه فیزیک کنکور را 100 بزنیم؟ یکی از دغدغه های داوطلبان کنکوری در گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی درس فیزیک میباشد درسی استدلالی و نیز محاسباتی که اکثر دانش آموزان از آن هراس دارند و معمولا درصد پایینی در آن کسب میکنند. اما نکاتی ساده و کاربردی وجود دارد …

مقالات
ذکر نکات مهم در مطالعه کنکور در اوج یادگیری ( بخش چهارم )

ذکر نکات مهم در مطالعه کنکور در اوج یادگیری ( بخش چهارم )   مرحله ی تفکر: در مرحله تفکر، با فکر کردن به آموخته های خود، به آن ها مفهوم می دهیم. همچنین با معنا بخشی به متون خوانده شده، به تثبیت حافظه کمک می کنیم. به عنوان مثال …

مقالات
ذکر نکات مهم در مطالعه کنکور در اوج یادگیری ( بخش سوم )

ذکر نکات مهم در مطالعه کنکور در اوج یادگیری ( بخش سوم ) نکات مطالعه برای کنکور – روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) یکی از روش های صحیح مطالعه برای کنکور، روش مطالعه پس ختام ( PQ4R) است. این روش یکی از روش های مطالعه موثر، جهت افزایش بازدهی …

تماس با خط 1
تماس با خط 2